Numa estante perto de si… Tribes

Apresentação: Seth Godin fala-nos da importância da constituição de “tribos”: “… a group of people connected to one another, connected to a leader, and connected to an idea.” (p. 1). Tendo a Internet como plataforma, as “tribos” assumem características variadas, existem devido a contextos variados e abarcam pessoas de diferentes idades, condições sociais, religiões, profissões; existem dentro e fora de organizações, nas escolas, em ambiente exclusivamente digital…

A explosão de meios de comunicação e de plataformas de comunicação trouxe não só mais poder às organizações, mas, principalmente, mais poder ao próprio indivíduo, uma vez que tendo acesso fácil a plataformas de difusão da informação e a um número virtualmente ilimitado de ouvintes, “…just about anyone can influence the marketing of just about everything.” (p. 7), o que implica que  “…everyone (every person, all six billion of us) has far more power than ever before.” (p. 31)

Surge então um tipo diferente de marketing: “the act of tightening your organization and spreading the word within the tribe” (p. 45), incentivando a comunicação, a partilha de informação, o desenvolvimento de ideias, a discussão através de blogs e plataformas Web 2.0: “…with comments and trackbacks, the members of the tribe can talk back – and to each other. Discussions take place, ideas are shared, and decisions are made – quickly.” (p. 45)

Para tal é imprescindível o papel dos líderes: “Great leaders create movements by empowering the tribe to communicate. They establish the foundation for people to make connections, as opposed to commanding people to follow them.” (p. 20). Mais ainda: “Leaders challenge the status quo. Leaders create a culture around their goal and involve others in that culture. Leaders have an extraordinary amount of curiosity about the world they’re trying to change. Leaders use charisma (in a variety of forms) to attract and motivate followers. Leaders communicate their vision of the future. Leaders commit to a vision and make decisions based on that commitment. Leaders connect their followers to one another.” (p. 107)

Contudo, as grande visões e ideias encontram sempre resistência: “The yin and yang are clear: without people pushing against your quest to do something worth talking about, it’s unlikely to be worth the journey. Persist.” (p. 109).     

Autor: Seth Godin 
Localização: 316.4G.175 (Biblioteca UA)
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