Jorge Bonito (CIDTFF), Dorinda Rebelo, Margarida Morgado & Luis Marques (CIDTFF) | Revista Internacional de Pesquisa em Didática das Ciências e Matemática, 5, e024017
Abstract:
The Science, Technology, and Society (STS) approach in science education is crucial for fostering a more critical and contextualized understanding of the role of science and technology in society. The aim of this study is to analyze the explicit STS approach in the official curricular materials for teaching Geology in the 10th grade of secondary education in East Timor. A documentary study and an exploratory analysis of the Geology textbook and its accompanying teacher’s guide, developed as part of the General Secondary Education Restructuring Project in East Timor, were conducted. A research tool with 2 dimensions and 14 pre-tested indicators was applied, followed by a subsequent analysis concerning the STS approach. The results show that all indicators, except one, were covered in the student textbook. The teacher’s guide explicitly and implicitly presents the STS approach. It can be concluded that this study demonstrates that the STS framework is evident in the analyzed documents.
Resumo:
A abordagem Ciência, Tecnologia e Sociedade (CTS) na educação científica é fundamental para promover uma compreensão mais crítica e contextualizada do papel da ciência e da tecnologia na sociedade. O objetivo deste trabalho é analisar a abordagem explícita CTS nos materiais curriculares oficiais para o ensino da Geologia no 10.º ano do ensino secundário de Timor-Leste. Foi desenvolvido um estudo documental do livro didático de Geologia e do respectivo guia do professor, elaborado no âmbito do projeto de Reestruturação do Ensino Secundário Geral em Timor-Leste. Aplicou-se uma ferramenta de pesquisa com 2 dimensões e 14 indicadores, previamente testada, e realizou-se uma análise subsequente em relação à abordagem CTS. Os resultados mostram que todos os indicadores, exceto um, foram contemplados no livro didático do aluno. O guia do professor apresenta explícita e implicitamente a abordagem CTS. Pode-se concluir que este estudo demonstra que, nos documentos analisados, a raiz CTS é evidente.
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Referência:
Bonito, J., Rebelo, D., Morgado, M., & Marques, L. (2024). Geology Learning in East Timor: From the STS Approach in Secondary Education. Revista Internacional de Pesquisa em Didática das Ciências e Matemática, 5, e024017. https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/revin/article/view/1954