Silvia Garcia Nogueira, Betina Lopes (CIDTFF), Ângelo Ferreira (CIDTFF) & Samuel de Sousa Freitas | Contexto Internacional – Journal of Global Connections, 47(2)
Abstract: Timor-Leste is one of the youngest States of the twenty-first century. It was a Portuguese colony, occupied by Indonesia, the stage of United Nations interventions, and since its restoration of independence, it has been undergoing the process of state- and nation-building. The sea is important for Timor-Leste in several dimensions. The question of the maritime borders of Timor-Leste and the interest in natural gas and oil have been the target of disputes in the region. The strategic dimension of the sea combines traditional cultural values and practices with the policies of a modern state, defining both its international relations and Timor-Leste’s national identity. Education plays a fundamental role in the construction of collective understandings on the subject, since schools serve as important communication channels of ideas and state values. Thus, the aim of this paper is to understand the place of the Mar de Timor in Timor-Leste’s geopolitics, culture and education. The study is framed by documents relating to maritime border treaties, as well as the analysis of the Timorese curriculum of general secondary education currently in force. This methodological option is based on the recognition that the curriculum is in itself a product of international co-operation in the process of state-building.
Key words: Timor-Leste; Mar de Timor; Timorese geopolitics; Timorese culture; state-building
–
Resumo: Timor-Leste é um dos mais novos Estados do século XXI. Foi colônia portuguesa, ocupada pela Indonésia, palco de intervenções das Nações Unidas e, desde sua restauração da independência, passa pelo processo de construção do Estado e da nação. O mar é importante para Timor-Leste em várias dimensões. A questão das fronteiras marítimas do Timor-Leste e o interesse no gás natural e no petróleo têm sido alvo de disputas na região. A dimensão estratégica do mar combina valores e práticas culturais tradicionais com políticas de um Estado moderno, definindo tanto suas relações internacionais quanto a identidade nacional do Timor-Leste. A educação desempenha um papel fundamental na construção de entendimentos coletivos sobre o assunto, já que as escolas servem como importantes canais de comunicação de ideias e valores do Estado. Assim, o objetivo deste artigo é entender o lugar do Mar de Timor na geopolítica, na cultura e na educação de Timor-Leste. O estudo é enquadrado por documentos relativos a tratados de fronteira marítima, bem como pela análise do currículo timorense do ensino secundário geral atualmente em vigor. Essa opção metodológica baseia-se no reconhecimento de que o currículo é, em si, um produto da cooperação internacional no processo de construção do Estado.
Palavras-chave: Timor-Leste; Mar de Timor; geopolítica timorense; cultura timorense; construção do Estado
– – – – –
Referência: Nogueira, S. N., Lopes, B., Ferreira, Â., & de Sousa Freitas, S. (2025). What is the Place of Mar de Timor in Timorese Geopolitics, Culture and Education? Contexto Internacional – Journal of Global Connections, 47(2). http://dx.doi.org/10.1590/S0102-8529.20244603e20220091



