Cristiane Jorge Bonfim, Leonel Morgado & Daniela Pedrosa (CIDTFF) | Journal of Digital Media & Interaction, 6(15), pp. 43-64

Abstract:

An immersive narrative should support immersion of its audience considering three dimensions of immersion (temporal, spatial and emotional). We present and demonstrate a method to evaluate and classify the immersion dimensions and creation techniques for narratives, to support reflections for future changes according to pedagogical objectives. The method was developed as a design science research artefact. It was applied empirically, in the curricular unit “Software Development Laboratory”, which uses narratives for Self-Regulation and Co-Regulation of learning in the Software Engineering program of Universidade Aberta, Portugal (asynchronous online Higher Education). Results expose if we resort to an immersion dimension over others, as detected in topics 2 and 6 of the demonstration (absence of spatial immersion). This analysis is useful, for evaluation and classification of narratives, providing their creators (e.g., teachers and non-expert professionals), with awareness of the immersion techniques and dimensions being applied throughout the narrative, enabling a global vision and reflection, which may inspire interventions to enhance the subjective state of immersion to be developed in the target audience.

Resumo:

Uma narrativa imersiva deve prover a imersão do público-alvo considerando três dimensões de imersão (temporal, espacial e emocional). Apresentamos a demonstração de um método para avaliar e classificar as dimensões de imersão e técnicas de criação de narrativas, para possibilitar reflexões para alterações futuras, de acordo com os objetivos pedagógicos almejados pelo docente. O método foi desenvolvido como um artefacto de Design Science Research. Foi aplicado empiricamente, numa unidade curricular de Laboratório de Desenvolvimento de Software, que utiliza narrativas para Autorregulação e Corregulação das aprendizagens no curso de Licenciatura de Engenharia Informática da Universidade Aberta de Portugal (Ensino Superior online assíncrono). Os resultados possibilitam verificar se recorremos mais a uma dimensão de imersão e menos a outras, como foi detectado nos tópicos 2 e 6 da demonstração (ausência de imersão espacial). Esta análise é útil para avaliação e classificação de narrativas, para possibilitar seus criadores (e.g., professores e profissionais não especialistas), a tomar consciência de que técnicas e dimensões de imersão estão sendo aplicados ao longo da narrativa, possibilitando uma visão global e reflexão, que pode inspirar intervenções para potenciar o estado subjetivo de imersão a potenciar no público-alvo.

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Referência:
Bonfim, C.J., Morgado, L., & Pedrosa, D. (2023). Método para Avaliação e Classificação das Dimensões de Imersão em Narrativas. Journal of Digital Media & Interaction, 6(15), 43-64. https://doi.org/10.34624/jdmi.v6i15.32459